maandag 2 oktober 2017

NaNoWriMo map

In november is het National Novel Writing Month. Een Amerikaans fenomeen waarin je in een maand een boek schrijft :-) Er is ook een schrijfprogramma voor kinderen, voor elementary, middle school en high school leeftijden, het Young Writers Program. Daarin zet je je eigen 'word count goal', dus het hoeft geen boek van 200 bladzijdes te worden ;-)

Fiene wil dit jaar voor het eerst meedoen, ik ben benieuwd hoe ver we gaan komen :-)
Het schrijven begint op 1 november en loopt door tot en met 30 november. De voorbereidingen op het programma beginnen in oktober.

Het YWP biedt lesplannen om NaNoWriMo voor te bereiden, van het schrijven van goede dialogen tot het ontwikkelen van een spannend plot.

Hier kun je het YWP vinden:
https://ywp.nanowrimo.org

En hier staat het lesmateriaal: https://ywp.nanowrimo.org/pages/educator-resources

Ze hebben in het lesmateriaal een uitgebreid lesplan dat lessen bevat voor de voorbereiding (oktober), tijdens NaNoWriMo (november) en erna (december). Vooral het 'Young Novelist Workbook' is erg leuk en heel leerzaam. Ik zie er allemaal onderwerpen in behandeld worden die ik in de miljoen jaar dat ik Nederlands heb gehad op school nooit heb gehad. Jammer hoor, had ik ook ontzettend leuk gevonden als kind... Over hoe je goede dialogen schrijft, hoe je je karakters uitdiept, hoe je je verhaal spannend houdt, etc.

We beginnen vandaag met les 1. Er zijn 11 lessen voor in oktober en 7 lessen voor in november/december.

Fiene versiert haar map voor haar NaNoWriMo werkboek.

Berend raakte ook geïnspireerd en is aan het schrijven. Ik mag niet kijken wat. Ik geloof dat het aanvalstrategieën zijn voor in zijn games of zo.

Op de deur hingen we een poster om de voortgang op te gaan bijhouden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten