donderdag 10 april 2014

Het Nederlandse Kustpad - deel 1

Ik wilde al heel lang graag het Nederlandse Kustpad lopen samen met de kinderen. Maar door gezondheidsproblemen bij mezelf zat dat er niet in. Maar nu wel! Dus ik heb de kinderen gevraagd of het hen leuk leek om met mij te gaan doen. Tot mijn verbazing reageerden ze er allebei enthousiast op! Dus vandaag is de grote dag en gaan we het eerste stukje lopen van Lange Afstandspad LAW 5-2. Dat begint in Hoek van Holland. Ik weet nog niet goed hoever de kinderen en ik kunnen lopen, dus ik mik op ongeveer 7 kilometer. Dat betekent een stuk van ongeveer 3,5 kilometer van het treinstation langs de Nieuwe Waterweg naar het strand. Dan kunnen we daar mooi even zitten en spelen en lopen we daarna nog 3,5 kilometer naar een bushalte waar Arnaud ons komt ophalen. Ik had namelijk bedacht dat het wel handig was als Arnaud ons kon komen halen als er iets niet helemaal goed zou lopen en de kinderen niet verder konden of zo ;-)

Maar ik had me nergens zorgen over hoeven te maken, want het was echt een heerlijke dag! Het was al gezellig in de tram en de trein op weg ernaartoe. Vanuit de trein tot halverwege het strand hebben ze alleen maar arm in arm lopen zingen dat ze naar het strand gingen (terwijl omstanders ze vrolijk toe zwaaiden en ze veel plezier wensten :-) ). We hebben infoborden gelezen over de steur, over de Rotterdamse haven, over baggeren in de vaargeul, over zeehonden. We hebben enorme containerschepen en loodsen gezien. Ze hebben op het strand gespeeld, een 'hut' gevonden in de bosjes in de duinen, parende slakken gezien, en nog veel meer. Ik heb één advies: whatever you do, don't do this on Learn Nothing Day! ;-)

Onderweg in de tram naar Delft waarvandaan we de trein namen.


Fris en fruitig op het startpunt bij het station Hoek van Holland.

Al zingend onderweg van het station naar het strand.






Op het strand verzinnen Berend en Fiene een verhaaltje dat Fiene een wild monster is en Berend haar filmt. En dan komt ook nog de Stenaline voorbij varen. Lijkt wel alsof hij over het strand vaart…





Berend maakt een selfie-video. Aaah, wat een schattig grinnikje als hij zichzelf op de video ziet :-)

Na al dat rennen kan er wel een tosti en een pannenkoek in.

Bij deze paal moesten we het strand weer af en over een pad door de duinen.

Berend en Fiene vinden een hol in de struiken. Dat is het 'vet coolste' dat ze ooit hebben gezien :-)


Heel lang filmpje waarop je ons door de duinen ziet wandelen. En kletsen. En spelen. En de weg zoeken :-)


Het stikte er van de parende slakken. Had ik nog nooit eerder gezien.


Toen we bij de afgesproken plek aankwamen, bleek de route van het pad iets te zijn verlegd. Ik had een wat ouder boekje met de routebeschrijving en had een nieuwe besteld, maar die was nog niet binnen. Ik belde net Arnaud toen we de hoek omliepen en we hem met de auto zagen staan! Dat was toevallig :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten